Hogyan tanula a l? A lovak gyorsan tanulnak, ha megfel kikpzst kapnak. Tanulsuk fleg gondolati asszocikon alapszik. Ha egy adott felaladot egy szmra kellemes dologhoz kthet, hemerebb elsajttja, mint egy flelmet, vagy fjdalmat kelt asszocici esetben. Az a l pl. amelyik nehezen llja a patkolst, hamarabb rvehet, hogy trje, ha kzben kedvenc csemegjt fogyaszthatja, vagy sznt ropogtathat. Ha arra akarjuk rvenni a lovat, hogy parancsra elinduljon, s mindezt gy, hogy kzben a szrral indtjuk, s kzben az "indulj" szt mondjuk, hamar megtanulja, hogy enyhe nyomsra, vagy szra elinduljon. A l hamar beleszokik a napirendbe, figyeli az esemnyeket, flel a hangokra. Azt is gyorsan megtanuljk, hogy az egyes hangulatokat elklntsk egymstl. Felismerik az emberi hangban kifejezd megelgedettsget, nyugalmat, az ingerltsget, de a ngatst, vagy a btortst is.
![](http://www.hatterkepek.hu/hatterkepek/images300/www/ildyko/20050615_132706/lovak091.jpg)
Jutalmazs s bntets: A lovak ltalban feszltek s berek, gy jobb, ha a jutalmazsos kikpzst vlasztjuk, mint sem a bntetsen alapult. Amikor a l valamit jl hajt vgre, dcsrjk meg-de mindig ugyanazzal a dloggal, vagy hangnemmel. Ha hibzik, inkbb ne szljunk semmit, csak tegyk kemnyebb a jeleket. A legtbb l az ember kedvben akar jrni! Vannak persze alkalmak, amikor az llat klnsen akaratos, vagy konok. Ilyen esetben elg egy kisebb, de hatrozott pofon. Ez elg arra, hogy a l rezze, viselkedse nem helyes. Alapszably, hogy a dcsret s a bntets rgtn a krdses cselekedet utn trtnjen, klnben a l nem tanul belle.
Nem akaratlagos tanulsi folyamatok: Ha valamely cselekedethethez kellemetlen lmny trsul, a l igyekszik nem vgrehajtani azt tbbet. Elg minden ugrs eltt egy fjdalmas rnts a zabln, a l hamar megtanulja, hogy az ugrs fjdalmat jelent, s legkzelebb mr ellenszegl.
![](http://www.archimedia.hu/show_pic.php?id=1047923390135337)
|